اخبار ویژهعلم و دانشگزارش

هزینه سرویس ایاب و ذهاب دانشگاه آزاد شاهرود چه می شود؟/ دریافت پول از همه انتفاع برای بخشی خاص!

بازدیدها: ۱۳۹

به گزارش خبرنگار شاهوار فردا، دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود چند سالی است که با افت شدید دانشجو روبروست و این امر سبب شده تا راه های متعددی برای گرداندن این مجموعه مطرح شود از جمله این راه ها دریافت هزینه با عناوین مختلف از دانشجویان است.

اینکه تعداد دانشجویان کم شده و هزینه ها نیز جوابگو نیست به کنار؛ از سوی دیگر دانشگاه باید هزینه اساتید و … را نیز بدهد اما برخی ردیف های مالی هستند که دانشجویان ملزم به پرداخت آن ها می شود که هیچ توجیحی ندارند.

از جمله آن ها دریافت ۶۷ هزار تومان پول از همه دانشجویان بابت ایاب و ذهاب است چه آنی که با خودروی شخصی تردد می کند، چه کسی که با تاکسی می رود و چه کسی که اصلا دانشگاه نمی آید!!!

اینکه همه دست از کنار به پرداخت این هزینه محکوم هستند امری بدیهی است اما چند شائبه در این بین مطرح می شود برای مثال کسانی که هزینه ۱۰۰ هزار تومانی سال گذشته که امسال به ۲۰۰ هزار تومان افزوده شده بابت ورود خودرو به پارکینگ می پردازند دیگر چرا باید این ۶۷ هزار تومان را بدهند! آنها که دیگر پول ماشین خودشان را داده اند ! آنهم نه به حساب دانشگاه، به حساب بیمارستان خاتم الانبیاء ص!

سابقا دانشگاه اعلام کرده که مبلغ ۶۷ هزار تومانی این قبیل دانشجویان بستانکار شده و به حسابشان باز می گردد موضوعی که بر اساس تماس های مکرر دانشجوبان با «شاهوار فردا» چیزی غیر از این را نشان می دهد و تا کنون اتفاق نیفتاده و مدارک متعدد آن ارسالی از سوی دانشجویان نزد شاهوار فردا موجود است.

یک دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود به خبرنگار شاهوار فردا، می گوید: من با خودروی خودم تردد می کنم سال های قبل صد هزار تومان در هر ترم و امسال به دستور رئیس دانشگاه ۲۰۰ هزار تومان پرداخته ام که خودروی خودم را به درون دانشگاه بیاورم اما جالب اینکه ترم قبل ۶۷ هزار تومان پول ایاب و ذهاب را نیز از من گرفتند هرچند گفتند که این پول باز می گردد و بستانکار می شوید اما کارنامه مالی این ترم را نیز گرفته ایم و از بستانکاری خبری نیست.

عرب نجفی دانشجوی دیگر بیان می کند: چه دلیلی دارد از همه آنکس که با اتوبوس تردد می کند و نمی کند پول ایاب و ذهاب گرفته شود؟ آیا صرفا نباید در قبال خدماتی که دانشجویان دریافت می کنند پولی داده شود؟ این درست نیست که همه یک نوع هزینه را متقبل شوند.

دیگر دانشجوی این دانشگاه نیز به خبرنگار شاهوار فردا، می گوید: از انصاف به دور است که دانشجویان همگی پول اتوبوس ها را بدهند چه استفاده کنند و چه نکنند باید ساز و کاری ایجاد شود که در این شرایط اقتصادی دشوار یک دانشجوی دوره کارشناسی هشت ترم درس می خواهند و هشت ترم باید مبلغی نزدیک به ۷۰ هزار تومان را بدهد باور کنید برخی خانواده ها هستند همین پول ها هم برایشان زیاد است.

محمدی بیان می کند: باید ساز و کار درستی ایجاد شود مثلا دانشگاه کارت اتوبوس صادر کند ما بارها این موضوع را مطرح کرده ایم اما متاسفانه موافقت نمی شود.

نکته دیگر اینکه به گفته رئیس دانشگاه سه هزار و ۵۰۰ و به گفته برخی منابع دیگر درون دانشگاه ۵ هزار و دویست دانشجو در دانشگاه آزاد شاهرود تحصیل می کنند ما اگر فرض بگیریم ۴۱۰۰ دانشجو هر کدام در ترم ۶۷ هزار تومان واریز کنند این حجم هزینه صرف چه می شود؟

احمد ابوالقاسمی فر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود درباره این امر می گوید: ابتدا باید گفت سابقا برای خودروهای خارج از دانشگاه، مشکلاتی مانند سرقت و … پیش می آمد که پیشنهاد ورود ماشین ها به دانشگاه در ازای مبلغی داده شد که البته کسی که پول پارکینگ می دهد ۶۷ هزار تومان ایاب و ذهاب از شهریه اش کسر می شود در نتیجه اینگونه نیست که هر دو پول را داده باشند از سوی دیگر اگر دانشجویی این پول به حسابش نیامده باید به امور مالی مراجعه کند تا مشکلش حل شود.

وی افزود: ترم قبل خودمان اعلام کردیم هر کس می خواهد از وسایل نقلیه دانشگاه استفاده کند که هرکدام از اتوبوس ها ۱۰ میلیون تومان (در ماه و ۴۵۰ میلیون تومان در ۹ ماه) هزینه دارد  پول واریز شود ما برای رفع دغدغه دانشجویان این موضوع را به خود اتوبوس رانی واگذار کردیم و چون تا هشت شب اتوبوس ها در اختیار ما هستند و بعد از آن خیر اتوبوسرانی هم کرایه خودش را تغییر داد در حقیقت یک موج دیگری ایجاد شد که مبلغ ۶۷ هزار تومان آن ها یکباره ۲۰۰ هزار تومان شد در نتیجه مجددا نارضایتی ایجاد شد و یکماه ما این کار را امتحانی اجرا کردیم و موضوع رفع نشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود گفت: موجی درست شد که انگار دانشگاه قرار است از قبل ابن پولها چیزی نصیبش گردد! در نتیجه به حالت قبل برگشت اما این ۶۷ هزار تومان در قالب خدمات دانشجویی مثل اینترنت رایگان و بخشی از آن اینترنت بیسیم رایگان در سطح دانشگاه و خوابگاه ها است. موضوع این است که هر کاری صورت گیرد عده ای معترض می شوند و باز تنشی ایجاد می شود.

ابوالقاسمی فر بیان کرد: شائبه ای پیش امد که دانشگاه از بابت اتوبوسرانی پول دریافت می کند لذا طرحی که هر کس که از اتوبوس استفاده می کند فقط پول آن را بدهد اجرایی نشد زیرا ۶۷ هزار تومان کنونی به نزدیک ۲۰۰ هزار تومان افزایش یافته بود و یکباره همه معترض شده بودند ! دانشگاه با وضعیتی روبرو است که هرکاری می کند گروهی معترض می شوند و ما بهترین کار را در این دیدیم که ایاب و ذهاب را با خدمات دانشجویی مانند اینترنت پرسرعت که با اینترنت شریف درباره آن قرار داد بستیم همراه کنیم تا به کسی هم فشار نیاید.

از طرف دیگر شنیده می شود بخشی از این پول ها به حساب بیمارستان خاتم الانبیاء واریز می شود اما موضوع به همینجا ختم نمی شود در کنار توضیحات رئیس دانشگاه، روابط عمومی دانشگاه آزاد شاهرود نیز پیامی را برای شاهوار فردا فرستاد که متن آن به این شرح است:

به اطلاع دانشجویان گرامی متقاضی تردد با خودروی شخصی می رساند که از تاریخ شانزده بهمن ۹۸ ابتدا باید دانشجوی مورد نظر درخواست خود را در سایت درج کند و سپس با واریز مبلغ و تأیید مالی (به صورت الکترونیکی) و با در دست داشتن مدارک ذیل به دفتر حراست مراجعه نماید تا مجوز یک ترم ورود و خروج ایشان با خودروی شخصی صادر شود:

مدارک لازم جهت تردد: کارت وسیله نقلیه+ کپی آن(کارت ماشین به نام خود شخص باشد و در صورتی که به نام پدر، مادر، همسر و فرزند می باشد کپی صفحه اول و دوم شناسنامه(توضیحات) ایشان ضروری است.تکمیل فرم ها در دفتر حراست  دانشگاه واقع در طبقه سوم ساختمان مرکزی

بدیهی است تردد خودروهای شخصی به داخل دانشگاه با ضوابط مشخصی که در قالب تعهد نامه ای توسط همکاران حراست از دانشجویان اخذ می شود ممکن خواهد بود. همچنین جهت آمد و شد با وسیله نقلیه شخصی به داخل دانشگاه گذشته از لزوم رعایت مقررات لازم است هزینه هم پرداخت شود. نکته مهم این است که دانشجویانی که برای ورود خودروهای شخصی خود به داخل دانشگاه هزینه پرداخت می کنند از پرداخت هزینه ایاب و ذهاب که از سایر دانشجویان اخذ می شود معاف هستند.

دیگر دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود اما معتقد است: موضوع قابل ذکر دیگر اما این است که دانشگاه اگر قصد رفاه دانشجویان را دارد چرا در کرایه اتوبوس ها سهیم نمی شود امروز دانشگاه بیان می کند که اگر فقط از کسانی که با اتوبوس تردد می کنند پول گرفته شود و دیگران ندهند مبلغ گزافی نزدیک به ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان برای هر دانشجو می شود که باز اعتراض دانشجویان را در میان دارد.

این دانشجو که نام خود را نمی گوید بیان می کند: اما چرا دانشگاه به فکر تعامل نیست مثلا با شهرداری صحبت شود تا کرایه این اتوبوس ها برای دانشجویان کاهش یابد یا مثلا ۳۳ درصد از بحث هزینه ها را دانشجو و مباقی را دانشگاه تقبل کند این کا را هم بگذارد بر عهده بودجه فرهنگی که سالانه باید صرف اشاعه فرهنگ شود مگر ترویج استفاده از اتوبوس و وسایل جمعی فرهنگ سازی نیست؟! این همه هزینه در دانشگاه آزاد از استخر و تفریح اساتید و امکانات و کرایه و … می شود چرا نوبت به دانشجو که می رسد همه چیز باید پولی شود؟

حرف های دو طرف بیان شد اما دو نقطه متناقض در صحبت های دانشگاه دیده می شود نخست اینکه رئیس دانشگاه در حالی صحبت از تعداد سه هزار و ۶۰۰ تا سه هزار و ۸۰۰ دانشجو می کند که یک منابع آگاه از درس خواندن نزدیک به پنج هزار نفر در دانشگاه آزاد شاهرود خبر می دهند. نکته دوم اما اینکه رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود هزینه هر اتوبوس را ده میلیون تومان در ماه برمی شمارد در حالی که یک منبع آگاه به خبرنگار شاهوار فردا گفت این میزان هزینه درست نیست و هر اتوبوس شش تا هفت میلیون تومان هزینه دارد به هر حال باید قضاوت را به عهده مردم گذاشت.

در نهایت باید گفت اینکه از همه چه آن دانشجویی که پیاده و با تاکسی می رود چه دانشجویی که با اتوبوس و … پول یکسانی دریافت شود به نظر نمی رسد سیاست درستی باشد باید دید چه راهکاری در نهایت می توان برای رفع این مشکل یافت.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج + نه =

دکمه بازگشت به بالا
 
بستن