
اکثر کارشناس های سیاسی و مذهبی معتقد هستند که مردم محور تمام قیام های الهی بر روی زمین بوده اند مردمی که خود، آینده و سرنوشتشان را به دست می گیرند و برای آن اقدام می کنند لذا نقش مردم در انقلاب های دینی مهم است.
به گزارش شاهوار فردا، نقش مردم در سرنوشتشان یکی از مسائلی است که همواره بر روی اظهار نظرها و تاکیدات فراوانی می شود خداوند می فرماید هیچ قومی سرنوشت خودش را تغییر نمی دهد مگر خودش بخواهد و این خواست و اراده و حضور مردمی دو کلید واژه در حرکات و انقلاب های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و دینی محسوب می شوند.
مردم تا نخواهند نمی توانند سرنوشتشان را تغییر دهند همان طور که از صدر اسلام تا کنون شاهد آن هستیم و حتی مردم بودند که علی(ع) را ربع قرن خانه نشین کردند و باز هم همین مردم بودند که به پشتبانی او درآمدند و بعد از ۲۵ سال امام علی(ع) فرمود اگر امروز ولایتی می پذیرم برای شما مردم بود.
یکی از کارشناسان دینی و فرهنگی که در زمینه نقش مردم در انقلاب اسلامی و حرکات و قیام های الهی تحقیقات وسیعی کرده، حجت الاسلام محمد جنتی است سخنرانی که در دهه اول محرم در مسجد غربا سلسله مباحثی را با همین عنوان یعنی نقش مردم در سرنوشت خودشان و همچنین قیام های الهی بیان می کرد با او درباره سخنرانی هایش در مسجد غربا و اهمیت حضور مردم در سرنوشتشان به گفتگو نشستیم.
سوال: اهمیت حضور مردم کجاست؟
پیش از حرکت امام حسین(ع) به سمت کربلا مسائلی در مکه پیش آمد که ایشان حتی حج را برای اینکه از برخی مسائل جلوگیری کنند نیمه تمام گذاشتند اما سوالی که این روزها مطرح می شود این است که چرا ایشان به کربلا رفتند با اینکه پیشنهادات بسیار دیگری هم داشتند اما امام در جواب می گفتند مردم کوفه نامه نوشتند. علم امامت اقتضا می کند که ایشان بداند چه اتفاقاتی در کربلا رخ می دهد اما ایشان مامور نبود که به علمش عمل کند مامور بود به اینکه به وظیفه اش عمل کند. ظاهر قضیه این بود که مردم به میدان آمدند و وقتی مردم به میدان آمدند حجت تمام شده است.
اباعبدالله(ع) قصد کردند به سمت کربلا و کوفه حرکت کنند چرا که حضور مردم حجیّت می آورد امام حسین(ع) برای مردم حجیّت و نقش قائل بودند لذا در مسیر نفر به نفر را ایشان صدا می زدند و می گفتند اگر می خواهید بروید؛ ایشان می توانست برود با بزرگان ساخت و پاخت کنند و دستگاهی راه بیندازند که علیه دستگاه اموی باشد اما ایشان این کار را نکردند اباعبدالله(ع) با مردم کار داشتند چرا که انبیاء الهی رسالت و حرکاتشان را به کمک مردم و عامه پیش می برند نه برخی موثران و قدرتمندان و ذی نفوذان …
از حضرت فاطمه(س) پرسیدند که چرا علی(ع) برای حفانیت خود در ولایت قیام نکرد ایشان برآشفتند و گفتند مَثَل الامام کمَثَل الکعبه ؛ مردم باید بیایند دور کعبه بچرخند نه اینکه کعبه به دور مردم بچرخد لذا مردم نباشند امام کاری نمی تواند کند و حتی امام علی(ع) بعد از ۲۵ سال که به میدان آمدند نیز فرمودند اگر مردم نمی آمدند من خلافت را نمی گرفتم لذا انبیاء جریان های مردمی را راه انداختند.
سوال: و امام حسین(ع) دقیقا به این موضوع اشراف داشت ؟
بله؛ روز عاشورا امام حسین(ع) فرمود که شما نامه نوشتید که من بیایم.
تمام قیام های الهی به واسطه جریان های مردمی شکل می گیرد نه دستگاه های قدرت و بر همین اساس امام خمینی(ره) وقتی قیام کرد بر خلاف تمام انقلاب های جهان عمل کرد در سایر کشور ها انقلاب ها یا بر اثر حرکات پارتیزانی پشتیبانی می شود یا پارلمانی؛ در دنیای شرق انقلاب ها نظامی و پارتیزانی بود و غرب انقلاب ها را عموماً سازمان های سیاسی و جریان های پارلمانی شکل می دادند تنها انقلابی که در دنیا رخ داد بدون اینکه سازمان سیاسی پشتوانه آن باشد انقلاب اسلامی ایران بود حتی در گارد شاهنشاهی جان باختگانی از امام وجود داشتند.
سوال: درباره تمدن اسلامی بفرمائید ؟
تمدن اسلامی با ظرفیت های مردمی حرکت می کند امام خمینی(ره) ۱۵ سال صبر کرد تا مردم بپا خیزند. بعد از انقلاب هم جریان های مردمی شکل دادند تعابیر ایشان و خطابه هایشان را اگر مشاهده کنیم می بینیم که ایشان بسیج مردمی را درست کرد جهاد سازندگی را درست کرد کمیته امداد را درست کرد و اینها مگر جریان های مردمی نبودند؟ لذا این جریان سازی بود که امام خمینی(ره) ایجاد کرد. ۴۰ سال انقلاب اسلامی پیش رفته و بارها برخی خواص خواستند که انقلاب را بر زمین بزنند اما همین مردم نگذاشتند و این نقش مردم است.
تعبیر رهبری این است که می فرماید من اقرار و اعتراف می کنم اولین کسی که نقش مردم را فهمید امام خمینی(ره) بود. امام تاثیر حضور مردم را درک کرد آن هم وقتی که هیچ کس درک نمی کرد. بزرگانی با یک تعبیرات زشتی به ما می گفتند که شما فکر کرده اید می شود با مردم کارهای بزرگی انجام داد! رهبری می فرمایند با این حال اما امام خمینی(ره) قدر مردم را دانستند و اینجا است که ما معتقد هستیم امام مردم را شناخت و توانایی های مردم را درک و به آن اعتماد کرد.
سوال : چرا امام جریان های مردمی درست می کرد؟
انبیاء الهی و اولیاء الهی و کلا حرکت یک امام الهی با پشتوانه مردم است با جریان های مردمی است لذا همین تفکر است که بسیج را امام خمینی(ره) راه اندازی کردند و هر کدام از تشکل های مردمی چون کمیته و جهاد و بسیج و … راه اندازی شدند و چون مدل تکامل یافته ای برای نظم بخشیدن به جریان های مردمی تعریف نشده بود در مملکت اسلامی مسئولان ما هم اصلا نگاه مردمی امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی را نداشتند هرکدام از این جریان های مردمی را که می خواستند مرتب و منظم کنند، کارشکنی می شد تا اینها به سازمان تبدیل شود. لذا امروز بسیج مردمی به سازمان تبدیل شده است جهاد سازندگی به وزارت جهاد تبدیل شده است آن هم جهاد سازندگی که در جنگ افتخار آفرینی های وسیعی داشت امروز تبدیل به یک سازمان شده است و یک جریان خودجوش مردمی ساکن شد.
امروز در دنیا دو جور مدیریت در جهان مطرح است نخست سازمانی که از بالا دستور داده می شود به سمت پائین ابلاغ شده و اجرا می شود دوم مدیریت های مردمی. امروز غرب به اینجا رسیده که باید بسیاری جریان ها و مدیریت ها را با حضور مردم رقم بزند اما ما با وجود اینکه آن را داشتیم امروز درگیر مدیریت های سازمانی هستیم.
محمد باقر نمازی جز روسای سازمان برنامه و بودجه قبل از اقنلاب اسلامی بود در مستند خارج از دید نقل می کند که سال ۷۰ به ایران باز می گردد و موسسه همیاران قدا را راه می اندازد تا جریان های مردمی متعددی را بر علیه نظام راه بیندازد چرا که اهمیت جریانات می دانستند و ۱۸ سال بعد در سال ۸۸ جواب آن را گرفتند جریان های مردمی این است.
سوال: پس مشکل دقیقا از کی و کجا شروع شد؟
مشکل از انجا شروع شد که امام خمینی(ره) وقتی قیام را مردمی راه انداختند امام تاکید می کرد به مردم و برای خاطر همین تاکید بود که می فرمود زودتر قانون اساسی را بنویسید و ابلاغ شود مسئولان گرد هم آمدند و قانون اساسی را تنظیم کردند و برای ابلاغ نزد امام خمینی(ره) بردند اما ایشان امضا نکردند و گفتند مردم باید به این قانون رای بدهند. مسئولان گفتند مردم شما را قبول دارند آن را امضا کنید اما امام قبول نکردند و گفتند باید مردم رای دهند چرا که جریان های مردمی حجیت دارد موضوعی که امروز خیلی از مسئولان ما به آن قائل نیستند.
مشکل از آنجا شروع شد که حجیت از مردم برداشته شد تمام فتنه های رنگی در دنیا به وسیله جریان های مردم نهاد راه می افتد در سال ۸۸ شاهد آن بودیم که خیلی ها می گفتند چند نفر را دستگیر کنیم و سازمانی عمل کنیم تا قائله ختم شود اما رهبری می فرمودند صبر کنید تا مردم بیاند لذا هشت ماه مملکت ملتهب بود و چقدر تلفات و هزینه دادیم تا آنکه مردم در ۹دی آمدند. در این هشت ماه هم مدام روی سخن رهبری به مردم بود چرا که یک جریان مردمی را نمی توان با یک جریان سازمانی مقابله کرد. جریان مردمی را باید مردمی حل کرد.
تمدن غرب امروز به این رسیده که باید تمام اتفاقات در دنیا به وسیله جریانات مردمی شکل گیرد ولی ما هنوز نشسته ایم تا سازمان ها کاری کنند! وقتی امام به جریانات مردمی اعتقاد دارد آن هم مردمی که حول محور اباعبدالله(ع) هستند یعنی می داند که دست بر روی چه چیزی گذاشته است اما امروز ما نشسته ایم که سازمان ها کاری کنند!
امروز باید جریانات مردمی عاشق اباعبدالله(ع) کاری را انجام دهند همانطور که امام خمینی(ره) بر این امر تاکید داشتند جریان های تشکیلاتی مردم نهاد حول محور ایثار و عاشورا اگر شکل گرفت موفق خواهیم بود و اگر نباشد نمی توانیم موفق شویم.
سوال: باید امروز چه کرد؟
امام می فرمود مردم را دریابید. رهبری هشت سال است که فریاد می زنند اقتصاد را به دست مردم بسپارید تا خودشان مسئله آن را حل کنند اما گوش شنوایی نیست. همین امروز هستند کسانی که به رهبری حتی خرده می گیرند که چرا جریان های مردمی را درگیر مسائل می کنند و مثلا چرا موضوع آتش به اختیار را عنوان می کنند این در حالی است که نگاه رهبری به مردم است و برخی به رهبری خرده می گیرند که با وجود وزارت ارشاد و ارگان های فرهنگی برای مثال در موضوع خانواده کار انجام می دهند پس چرا گروه های جهادی مدام حمایت می شوند. لذا هر چه آسیب می بینیم برای همین بدبختی است مگر انقلاب را همین حرکات مردمی شکل نداد؟
پس چه شده که امروز برخی از جریان های مردمی هراس دارند؟!
تشکیلات مردمی اگر شکل نگیرد ارگان های رسمی هیچ کاری نمی توانند صورت دهند. امروز در کشور های غربی کشف فسادهای دولتی و سازمانی ۴۵ درصدش با مردم است در ایران این میزان زیر ۱۰ درصد است. زیرا نگاهی وجود دارد که می گوید سازمان ها هستند، بازرسی و نظارت هست دیگر مردم چرا ورود کنند؟ این همان آفتی است که از آن صحبت می شود. غرب امروز فهمیده که جریان های مردمی چه اهمیتی دارند ما جریان های مردمی را داشتیم و به سازمان ها بدل ساختیم این در حالی است که علی(ع) با مردم بود امام حسین(ع) با پشتوانه مردم آمد.
هرچند حضور مردم هزینه هایی هم دارد؛ امام حسین(ع) همه زندگی و دار و ندارش را فدا کرد برای مردم؛ و هستند افرادی که می گویند بالاخره ایشان شهید شد و قیامش ابتر ماند! این درست نیست چرا که چند قیام مردمی پس از عاشورا در جهان شکل گرفته است؟ آیا کربلا اسوه بلند شدن مردم نشد؟ خداوند می فرماید حسین (ع) آمده تا مردم را بیدار کند و من هم اجرش را به او می دهم و این اجر همان حب اباعبدالله(ع) است یعنی تمام جریان های مردمی حول محور حسین(ع) گرد آمد. حضرت حجت نیز شرط حضورش آدم خوب نیست به شکل فردی، اما چرا ۳۱۳ نفر در این عالم پیدا نمی شود تا ایشان ظهور کند؟ امام زمان(عج) ۳۱۳ را در جامعه ای می خواهد که در آن مومنان گرد هم اجتماع قلوب داشته باشند و کلام ایشان را بخوانند.
امام زمان(عج) می فرمایند «اگر شیعیان ما که بندگی خدا را می کنند اگر با هم دیگر اجتماع قلوب و همدلی داشته باشند ظهور ما می رسد» ما امروز آدم های خوبی هستیم به شکل فردی، حتی نماز جماعت هایمان را هم شرکت می کنیم و عزاداری هم می کنیم و در کنار هم هستیم اما اجتماع قلوب کجاست؟ جریان های مردمی کجا هستند؟ چند جریان مردمی در جامعه راه اندازی شده است؟ کارتشکیلاتی مردم ما کجاست؟ دشمن می آید صد ها انسان تربیت می کند که جریانات مردمی علیه نظام اسلامی را راه اندازی کنند اما ما خودمان نوبتمان که می شود وقتی می خواهیم کاری را صورت دهیم نگاهمان به سازمان ها است!
سوال: درباره اهمیت نقش جریان های مردمی بگویید؟
ابتدا یک سوال طرح می کنم مبارزه با فساد را امروز ما از قوه قضائیه و وزارت اطلاعات و … می خواهیم اما چرا خودمان دست به کار نمی شویم؟ قوه قضائیه مگر چه می کند؟ مگر قرار است تمام کارها را آنها کنند؟ امروز بچه حزب الهی درباره حجاب گلایه های فراوان دارند اما در همین شهر شاهرود خانم های محجبه بیشتر هستند یا بی حجاب؟ در عزای امام حسین(ع) پس چرا همه یکسان سیاه پوش می شوند؟ این نشان می دهد که کار مردمی و جریانی شکل نگرفته است وگرنه می توان در محور امام حسین(ع) جریانات مردمی راه انداخت.
مگر دشمنانی چون مسیح علی نژاد چه می کنند؟ در آن سوی غرب کار تشکیلاتی و مردمی می کنند و چهار دختر به عنوان مترسک استفاده می شود اما خانم های محجبه ما بیکار نشسته اند تا وزارت اطلاعات به این امر ورود کند! می توان در هر مسجد ده، ۲۰ خانم گرد هم بیایند و یک جریان مردمی خانم ها را راه اندازی کنند مگر این امر نشدنی است؟ امروز تنها کاری که آموخته ایم این است که بیاییم در خیابان تذکر دهیم دعوا درست شود و برویم! این مدیریت است؟ لذا ما جریان مردمی درست نکرده ایم و باید این را بپذیریم.
چندی پیش در همدان خانمی درباره حجاب به کسی تذکری داد اما مورد ضرب و شتم قرار گرفت و چادر هم از سرش برداشتند و پاره کردند. این چه جور جریان مردمی است که ما امروز در شاهرود نشسته ایم و هیچ کاری نمی کنیم؟ معلوم است که امروز اگر عکس العملی نباشد دو ماه دیگر هم در شاهرود خانمی تذکر می دهد و به او حمله می کنند و او را می زنند و چادرش را پاره می کنند. در نهایت باید گفت ما کارتشکیلاتی و جریانی را بلد نیستیم باید واقع بین بود. عاملی که امروز ظهور امام زمان (عج) را عقب می اندازد آن بدحجابی دختر داخل خیابان نیست آن است که من و شما بلد نیستیم با هم برای جامعه اسلامی کار کنیم. در یک بازه زمانی در اربعین کار تشکیلاتی در اربعین به چشم دیده می شود تاثیر کار مردمی را باید آنجا از نزدیک دید که شیعیان کار تشکیلاتی را حول محور حسین(ع) می کنند.
جوان مسجدی باید بداند که وقتی جریان عزاداری حسین(ع) بعد تمدنی نگرفت و جریان مردمی حول آن درست نشد دشمنان بی خیال نمی نشیند و عکس العمل نشان می دهد رهبری بارها فرمودند وقتی از عزاداری حسین(ع) در رفع مشکلات اقتصادی و سیاسی استفاده نکردیم و مردم در جامعه خودشان حسین حسین(ع) گفتن را در حد شعار شنیده اند و با عزاداری ها در حد شعاری برخورد کردیم، نمی توانیم موفق عمل کنیم. اگر با عزاداری ها شعاری برخورد کردیم ده سال دیگر ۲۰ سال دیگر دسته عزاداری دختران بی حجاب هم در شهر راه می افتد چرا؟ چون با امام حسین(ع) شعاری برخورد می کنیم و تشکیلاتی عمل نمی کنیم.
سوال: ایراد کار کجاست؟ آیا همین مقوله شعاری برخورد کردن علت اصلی ضعف است؟
این روزها شاهد هستیم که برخی جوانان دختر و پسر از یکماه قبل از محرم به دنبال مد های ویژه محرم هستند که ناخن هایشان و موهایشان را آرایش ویژه محرم کنند! در این جا نباید آنان را مقصر داشتند من که یک آدم هیئتی هستم با دستگاه اباعبدالله(ع) شعاری برخورد کرده ام که اینگونه شده است. امروز دشمنان در حال کار است ما با یک جریان توسعه تمدن پیشرفته غربی روبرو هستیم در برابر آن تنها چیزی که می تواند مقاومت کند جریان مردمی حول اباعبدالله(ع) است.
این کار اگر اتفاق نیفتد ما ضربات مهلکی می خوریم این روزها در فضای مجازی باب شده که در گوشی های موبایل تصاویر و صفحاتی به شکل لبیک یا حسین(ع) ایجاد می شود اما خانمی با پوششی نادرست کنار این پرچم است چرا؟ آیا آن ها بد می کنند؟ خیر ما تشکیلاتی کار نمی کنیم. باید ترسید از آن روزی که ۱۵ سال دیگر شب عاشورا ۵۰ تا دختر بدون روسری پشت سر شما هستند و عزاداری و گریه می کنند باید چه کرد؟ باید رفت اربعین و تشکیلاتی کار کردن را یاد گرفت بازگشت و تشکیلاتی کار کردن را در شهرهایمان راه انداخت آن هم حول محور اباعبدالله(ع) وگرنه موفق نمی شویم.